Maja Strgar Kurečić: Osnove digitalne fotografije

Autorica: Maja Strgar Kurečić
Osnove digitalne fotografije
Izdavač: Školska knjiga / Sveučilište u Zagrebu, Grafički fakultet, Zagreb
Godina izdanja: 2017.
Jezik: hrvatski
Br. stranica: 232
Uvez: meki, 25 x 20 cm
ISBN: 978-953-0-30729-2
Područje: opći priručnik o fotografiji
Kazalo/Indeks: da
Cijena: 219,00 kn

Pročitajte članke o drugim naslovima u foto-lektiri

 

_____________________________________________

logo_foto_lektira

Piše: Davor Žerjav (autor knjiga Promišljati fotografskiKôd fotografske slike, LICA i Kreativna makrofotografija)

O knjizi

„Osnove digitalne fotografije“ naslov je definitivno vrijedan čitanja. Naime, u Hrvatskoj ne postoji takav tip knjige, niti iz pera domaćega autora, niti u prijevodu. Radi se o sveučilišnom udžbeniku koji je (prvenstveno) za potrebe Grafičkog fakulteta u Zagrebu napisala i uredila izv. prof. dr. sc. Maja Kurečić Strgar, docentica na Katedri za reprodukcijsku fotografiju. Kako se radi o autorici iz znanstvenoga miljea, knjiga je izrazito precizna (osim doslovno nekoliko sitnih grešaka koje su se potkrale u procesu prijeloma, i ja ih ovdje namjerno neću iznositi – zadovoljstvo detekcije prepuštam koncentriranome čitatelju). Kada kažem da je knjiga precizna, onda doista mislim da je precizna. Sudeći prema literaturi koja je korištena kod istraživanja i pisanja, ali i suradnicima koji su knjigu prvi čitali i korigirali, jedan od glavnih kriterija sastavljanja toga udžbenika bio je pouzdanost podataka koji će ponuditi čitateljskoj publici. Uz znanstvene članke uglavnom je konzultirana popularna literatura o fotografiji (koja je izrazito bogata u angloameričkom jezičnom području). Pritom je naglasak bio na izboru renomiranih autora i naslova. Sadržaj knjige je pouzdan do te mjere da možemo govoriti o znanstvenoj razini pouzdanosti, no bez obzira na to, čitateljima knjiga garantirano neće biti nimalo dosadna. Napokon, autorica je aktivna znanstvenica s doktoratom iz područja fotografije i s više od 40 objavljenih znanstvenih radova iz područja grafičke tehnologije i fotografije – logično je očekivati razinu dostojnu sveučilišnog profesora.

Udžbenik je namijenjen prije svega studentima Grafičkog fakulteta radi kojih je autorica i krenula u projekt. Međutim, barem prema riječima jedne od recenzentica, izv. prof. dr. art. Sandre Vitaljić, ta će knjiga poslužiti i studentima ADU na Odsjeku za snimanje. Potvrda je to relevantnosti naslova koji time zapravo postaje suvremeni udžbenik za uvođenje studenata u područje digitalne fotografije na bilo kojem visokom učilištu ili fakultetu u Republici Hrvatskoj koji u programu ima predmet fotografije ili neki kolegij tematski vezan s područjem digitalne fotografije. Osim za studente, knjiga je itekako vrijedan naslov i za širu publiku. Svaki istinski zaljubljenik u fotografiju ovu će edukativnu knjigu sigurno imati na svojoj polici s fotografskom literaturom. Ona je zahvaljujući suizdavaču (ŠK) dostupna svima u slobodnoj prodaji, a ne samo studentima Grafičkoga fakulteta.

Sadržaj udžbenika izložen je sustavno, postupno, s mjerom za količinu i relevantnost informacija. Pokriva područja povijesti digitalne fotografije, digitalnoga fotografskog sustava (kategorije fotoaparata, princip rada fotoaparata, njegovih osnovnih dijelova, nastajanje digitalne slike, senzor, A/D pretvornik, procesor, objektivi i dodatna oprema), postavki digitalnog fotoaparata (ekspozicijski trokut, izoštravanje, način okidanja, ravnoteža bijele boje, format zapisa, veličina slike, optimiziranje slike u fotoaparatu, Live view) i snimanja uz pomoć bljeskalice (građa i tehnički parametri, vrste, sinkronizacija, načini rada bljeskalice, kvalitativni aspekti snimanja bljeskalicom). Na kraju knjige još se nalazi i popis simbola i kratica, vrlo vrijedan rječnik pojmova digitalne fotografije i kazalo pojmova koje olakšava pristup podacima kada se knjiga čita ponovljeno, selektivno i studiozno. I struktura i udžbenička oprema knjige (koja uz kazalo i rječnik ima niz ilustrativnih fotoprimjera, shema, skica i tabela te spisak korištene i preporučene literature uz svako pojedino poglavlje) omogućuje jednostavno korištenje i doista je korisno pomagalo u učenju o digitalnoj fotografiji. U sadržaju je veliki naglasak stavljen na tehničke aspekte digitalne fotografije, tako da će oni koji tragaju za praktičnim savjetima i primjerima iz područja vizualnoga fotografskog stvaranja ipak podatke morati potražiti u drugim izvorima. Volio bih da se autorica knjige odvaži na pisanje nekog komplementarnog udžbenika koji bi se sastojao od praktičnih fotografskih vježbi za studente, jer smatram da bi i to bio vrijedan udžbenik, poglavito zbog jasne strukture i pouzdanosti sadržaja „Osnova digitalne fotografije“.

Jezik izlaganja je jednostavan i pitak. Knjigu sam zahvaljujući tome doslovno „progutao“ u dva dana (za što bi bio dostatan i jedan dan da se s promocije knjige na Interliberu nisam vratio navečer). Naravno, knjiga nije namijenjena za takvo halapljivo „gutanje“, nego za polagano i studiozno čitanje tako da sam u narednim danima ponovio neke dijelove staloženije i dublje. Iako se smatram vrlo informiranim, barem što se digitalne fotografije tiče, svejedno sam imao prilike doznati i neke nove podatke, a dijelove „gradiva“ iz digitalne fotografije koje do sada nisam uspio dovoljno dobro povezati, autorica mi je upravo zahvaljujući sustavnom i postupnom objašnjavanju uspjela staviti na mjesto. Jezično umijeće pojašnjavanja pripisujem autoričinom dugogodišnjem iskustvu u radu sa studentima. Karakteristika je to kvalitetnih profesora – ne vladaju dobro samo gradivom, imaju metodu objašnjavanja u malome prstu, vladaju i govorničkim vještinama i nastupom.

Šira će publika zbog svih napomenutih karakteristika knjige zasigurno biti zainteresirana za taj naslov, iako to nije knjiga koja nudi kompletno znanje (marketinške obmane, sic!) koje je potrebno za savladavanje digitalne fotografije. No, knjiga u svojemu području, koje se uglavnom sastoji od tehničkih aspekata digitalne fotografije, stoji stabilno i čvrsto. Onaj koji ju pročita i nauči iz nje ono što se može naučiti, proniknut će u tajne fotoaparata, mjerenja svjetla, ekspozicije, objektiva, razumjet će važnost ručnog postavljanja svih dostupnih parametara fotoaparata i razumjet će principe rada s bljeskavim svjetlom. To tehničko znanje preduvjet je svemu ostalome što sijedi u procesu učenja o fotografiji.

Umjesto zaključka bit ću koncizan i rezolutan – nabavite i pročitajte knjigu, nemojte se sramotiti zbog nepoznavanja osnova digitalne fotografije. Tu mislim i na one koji se smatraju naprednima u području digitalne fotografije.

O autorici – Maja Strgar Kurečić

Rođena je 29. rujna 1972. u Zagrebu. Krajem 1996. diplomirala je na Grafičkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, usmjerenje grafičkog dizajna. Magistrirala je 2001., s temom iz područja web dizajna, na Fakultetu organizacije i informatike u Varaždinu. Doktorirala je 2007. na temu digitalne fotografije, na Grafičkom fakultetu.

Područje interesa u znanstvenom radu usmjerila je prema analognoj i digitalnoj reprodukciji slikovnih informacija, kao i primjeni Color Management sustava u digitalnoj fotografiji. Kao istraživač sudjelovala je u izradi nekoliko projekata financiranih od Ministarstva znanosti i tehnologije Republike Hrvatske.

Objavila je više od 40 znanstvenih radova iz područja grafičke tehnologije i fotografije.

Članica je Međunarodne komisije za rasvjetu (CIE Commission – Division 8, TC8-09 Archival Colour Imaging).

Osim znanstvenog rada, aktivno se bavi umjetničkom fotografijom od 1991. godine. Izlagala je na 31 selektiranoj (žiriranoj) i 10 samostalnih izložbi fotografija. Za svoje fotografije dobila je više nagrada i priznanja. Članica je Fotografske sekcije ULUPUH-a i Zbora fotoreportera Hrvatske.

(izvor biografije: mrežne stranice Grafičkog fakulteta u Zagrebu)

Comments

comments


About Davor Žerjav

Davor Žerjav je član Fotokluba Čakovec od 2009., zaljubljenik u fotografiju, autor knjiga "Promišljati fotografski", "Kôd fotografske slike", "LICA" i "Kreativna makrofotografija" te pokretač Edukativne biblioteke Fotokluba Čakovec i biblioteke Fotomonografije Fotokluba Čakovec. U klubu u suradnji s kolegom Sinišom Ludašem - Pixinom vodi radionicu Portretna fotografija, s kolegom Davorinom Manceom vodi radionicu Praktična reklamna fotografija, i Ljetnu školu fotografije za djecu. Bavi se studijskom i portretnom fotografijom. http://davorzerjav.from.hr/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *