Igor Čoko: Iza rešetaka

Autor: Igor Čoko
Iza rešetaka
Izdavač: Okružni zatvor u Beogradu, Beograd
Godina izdanja: 2017.
Jezik: srpski
Br. stranica: 82
Uvez: meki, 23.5 x 16.5 cm
ISBN: –
Područje: fotomonografija
Kazalo/Indeks: ne (kazalo pojmova)
Cijena: –
      

Pročitajte članke o drugim naslovima u foto-lektiri.

_____________________________________________

logo_foto_lektira

Piše: Davor Žerjav (autor knjiga Promišljati fotografskiKôd fotografske slike, LICA i Kreativna makrofotografija)

 

O knjizi: Iza rešetaka (život osuđenika iz Okružnog zatvora u Beogradu) 

Knjiga „Iza rešetaka“ jedna je od rijetkih knjiga koja me doista dirnula, onako ljudski i duboko. Iza rešetaka je fotomonografija u kojoj je autor sabrao svoj antropološko-fotografski istraživački rad koji je provodio od 2014. do 2016. u beogradskome okružnom zatvoru. Selekcijom pomno odabranih crno-bijelih fotografija (njih 74) pokušao je pokazati presjek dvije godine svojega istraživanja u zatvoru.

Knjigu sam dobio na poklon od samoga autora prije nekoliko tjedana i ono što me čudi jest što i sad, kad ju prelistavam već po ne znam koji put, osjećam intenzitet emocija i razmišljam o njoj kao i kod prvoga listanja. Jedino što je onaj prvi, dosta neugodni šok – koji sam osjetio kad sam stranicu po stranicu bez riječi prolazio po fotografijama – nestao. Informiran sam. Više ne mogu biti šokiran. Naprosto, gledaš te fotografije i, nevjerojatno, imaš dojam kao da si tamo među zatvorenicima u Beogradu, u onim kamenim zidovima, iza rešetaka, osjećaš vibracije, emocije, mirise, strahove, čuješ zvukove metala, kamena, igraćih karata i kocaka koje odskakuju po stolu, žamor pomiješan s jekom. Mora biti jeke. Zidovi su uglavnom goli, nema tepiha.

Od trenutka kada mi je knjiga došla u ruke, pa sve do kratkoga razgovora s autorom putem messengera, razmišljao sam kako je uopće moguće da netko izvana dođe u priliku ući u zatvor i tamo uspostavi kontakt s tim ljudima. Ne mislim na dobivanje dozvole od strane zatvorskih vlasti. Mislim na ulaženje u zatvoreni svijet tih ljudi koji su postali zajednica za sebe. Jer za fotografije koje nam je Igor Čoko pokazao, očigledno je bilo potrebno otvoreno komunicirati sa zatvorenicima. Rekao mi je Igor u tom elektronskom razgovoru da mu je trebalo dobrih pola godine vremena da se uklopi u to društvo. Prvo su ga morali dobro ispitati i provjeriti „za koga radi“, kakve su mu namjere, uvjeriti se da nije „drukara“. „I onda, polako otvaranje“, kaže Čoko.

Autor je već izgrađeni dokumentarni fotograf ulice koji se prvenstveno bavi proučavanjem ljudi na marginama društva i kulture te nekim posebno zatvorenim rubnim skupinama. Ta vizualna i sadržajna izgrađenost u fotografskome izrazu i duboki uvid u antropologiju koja mu je ujedno i struka, osiguravaju vrhunski dokumentarizam. Toliko je nevjerojatno zanimljivih priča ispričao, toliko detalja uspio zamijetiti i uhvatiti tijekom svojih boravaka u zatvoru, toliko emocija i međusobne interakcije. Kadrovi su znalački komponirani, tako da je narativ koji Čoko uspostavlja izrazito uvjerljiv, pulsirajući i kao da „diše“. Kao da gledamo vrhunski dokumentarni film (u igranome te autentičnosti nećemo nikada pronaći). Nema tu romantike, niti patetike, samo surova i gola svakodnevica vrlo eksplicitno izložena, dokumentaristički, bez uplitanja, komentara i stavova. Koristi autor, doduše, neke vizualne simbole da bi priču ispričao kroz neke tipične „zatvorske šablone“: rešetke, tuševe, pisma, cigarete, konzerve, jeftinu erotiku na zidovima, tetovaže, čučavac, ogledala, ožiljke, teretanu, igraće karte, navijačke simbole, sportske okršaje, kuhinju, vešeraj, biografiju Casha. Međutim, lica i tijela zatvorenika – njihovi portreti – govore više od bilo kojega simbola. Ti su portreti zastrašujuće neposredni. Intimni.

Analiziram sebe u trenutku kad promatram te fotografije – suosjećam li ja s ljudima lišenim slobode zbog tko zna kakvoga krimena koji su počinili? Vidim li ja u tim prizorima surove zatvorske svakodnevice tračak ljudskosti i dobrote? Kako čovjek uopće postane takav da ga društvo želi lišiti slobode? Je li se moglo štogod učiniti da do toga ne dođe? Lomim se. Čak nemam dovoljno hrabrosti javno napisati koja mi sve pitanja prolaze kroz glavu. Knjiga me doista dirnula, onako ljudski i duboko. Toliko duboko da su me sve moje predrasude pritisnule i neizmjerno opteretile. Nisam stao ni na čiju stranu. Ne stajem niti na stranu pravde niti na stranu nepravde. Samo promatram. I lomim se. Jer vidim ono što vidi i autor. Ljude. Teška priča, teška knjiga. Ali vrijedna.

 

O autoru – Igor Čoko

Igor Čoko rođen je 1975. godine u Kninu, a živi i radi u Beogradu. Po obrazovanju je diplomirani etnolog – antropolog. Iz perspektive vizualnog antropologa, kroz dokumentarnu i uličnu fotografiju istražuje senzibilitet ljudi, uličnog života i života stigmatiziranih grupa. Urednik je digitalnog magazina za uličnu i dokumentarnu fotografiju Grain. Do sada je svoje radove izlagao na samostalnim i grupnim izložbama u Srbiji, Hrvatskoj i Makedoniji, a radovi su mu objavljivani u vodećim medijima s prostora bivše Jugoslavije (BH Dani, Delo, Politika, Nedeljnik, Vice, Index.hr….) kao i na tematskim mrežnim stranicama o uličnoj fotografiji u svijetu. Autor je knjiga fotografija „Subverzivna estetika ulice: Prizori raskošne stvarnosti“ i „Iza rešetaka: Život osuđenika iz Okružnog zatvora u Beogradu“. Dobitnik je nagrade Press Photo Srbija za 2016., u kategoriji „Život reportaža“ za seriju fotografija „Zatvor“.

 

Saznajte više o autoru i njegovome radu na linku:

Igor Čoko – web stranice

Comments

comments


About Davor Žerjav

Davor Žerjav je član Fotokluba Čakovec od 2009., zaljubljenik u fotografiju, autor knjiga "Promišljati fotografski", "Kôd fotografske slike", "LICA" i "Kreativna makrofotografija" te pokretač Edukativne biblioteke Fotokluba Čakovec i biblioteke Fotomonografije Fotokluba Čakovec. U klubu u suradnji s kolegom Sinišom Ludašem - Pixinom vodi radionicu Portretna fotografija, s kolegom Davorinom Manceom vodi radionicu Praktična reklamna fotografija, i Ljetnu školu fotografije za djecu. Bavi se studijskom i portretnom fotografijom. http://davorzerjav.from.hr/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *