Sandra Vitaljić: Rat slikama. Suvremena ratna fotografija.

Autor: Sandra Vitaljić
Rat slikama. Suvremena ratna fotografija.
Izdavač: Algoritam, Zagreb / Mostar
Godina izdanja: 2013.
Jezik: hrvatski
Br. stranica: 268
Uvez: meki, 23,5 x 16,5 cm
ISBN: 978-953-316-662-9 / 978-9958-040-06-1
Područje: teorija fotografije
Kazalo/Indeks: da
Cijena: 249,00 kn     Pročitajte članke o drugim naslovima u foto-lektiri
                108_resize_300

_____________________________________________

logo_foto_lektira

PišeDavor Žerjav (autor knjiga Promišljati fotografskiKôd fotografske slikeLICA i Kreativna makrofotografija)

O knjizi: Rat slikama. Suvremena ratna fotografija.

Knjiga Sandre Vitaljić „Rat slikama“ jedna je od zaista vrhunskih novih knjiga o fotografiji nastala iz pera hrvatskog autora. Sadržajem obrađuje problematiku ratne fotografije u medijima, javnosti i galerijama. I ne samo to – naslov knjige koji upućuje na ratovanje slikama kao na ratnu strategiju koja je ugrađena u mehanizme ratne medijsko-političke propagande prati izdašni udio u sadržaju knjige.

Sam je sadržaj izložen vrlo sustavno i to poštujući znanstvenu metodu (knjiga je nastala na temelju doktorske disertacije na tu temu) – dakle, ima vrlo visoku razinu pouzdanosti i provjerljivost, iako se radi o vrlo nezahvalnoj temi u kojoj je objektivnost vrlo teško održati konzistentno. Autorica se većinom referira na ratna zbivanja u Republici Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, ali se osvrće i na druga svjetska ratna zbivanja (Iran, Irak, Somalija, Libanon, Madrid, itd.). Cijela je knjiga ilustrirana vrlo bogato i kvalitetno – mnogim ratnim fotografskim slikama i izrescima iz novina. Time Vitaljić osim teoretiziranja i raspravljanja o problematici ratnog fotožurnalizma vrlo zorno pokazuje kako se fotografska slika koristi za potrebe stvaranja neprijateljskoga ozračja, propagande, stvaranja uzornog ratnika i heroja, kako se slikom može mučiti neprijatelja, kako se prema fotografskim slikama odnose fotoreporteri, mediji, publika i umjetnička javnost. Autorica je složenu i tešku problematiku izložila s kritičkim odmakom, putem logične i utemeljene kritike ne štedeći pritom nijednu stranu u ratnom sukobu (fotoreportere, urednike novina, televizijske kuće, ratnike i vojske, zapovjednike, diktatore, ratne turiste, žrtve i mučitelje, države, galerije). Zbog toga je takva knjiga bila nasušno potrebna u našoj nacionalnoj biblioteci i u znanstvenim krugovima radi rasvjetljavanja povijesnih činjenica koje su se tijekom ratovanja često manipulirale. Naime, vrlo se često fotografija s bojišta koja je poslana uredniku opremljena captionom (koji sastavlja fotoreporter, izvjestitelj s terena) naknadno oprema tekstom prema prohtjevima urednika medija i njome se manipulira, a moguće su i intervencije redefinicijom same fotografije (foto-montaže) kako bi se manipuliralo informacijama s bojišta ili onim informacijama koje su prikupljene nakon ratnog djelovanja.

Jedan od najvrjednijih dijelova knjige čine „Razgovori s ratnim fotografima“ u Dodacima jer u tome dijelu autorica dolazi do najneposrednijih informacija o nastanku ratnih fotografija. Intervjuirani fotografi snimali su za jednu i drugu stranu u ratnom sukobu, radili za domaće i strane agencije te dolaze s naših prostora ili iz svijeta.

Knjiga je podijeljena na sedam poglavlja:

  1. Ratna fotografija i mediji (Propaganda, Pornografija zvjerstava, Ratnici i heroji, Ratnice i žrtve, Odsutnost slika);
  2. Trofejne fotografije (Snimka kao trofej, Fotografija kao pomagalo u mučenju);
  3. Etika fotožurnalizma (Fotografija kao dokaz, Fauxtography, Inscenacije i foto-prigode, Denotacija i konotacija, Je li Bin Laden zaista mrtav?, Ratni turisti, Fotograf kao sudionik);
  4. Tko gleda? (Fotograf, Mediji, Publika, Estetizacija rata, Amaterske snimke u službi izvještavanja);
  5. Od bojišta do galerije (Patnja na prodaju, Promjena paradigme ratne fotografije);
  6. Umjesto zaključka – o sjećanju (Osobno i kolektivno pamćenje, Neplodna tla – fotografija kao mjesto sjećanja);
  7. Dodatak – dnevnički zapis Pava Urbana i razgovor s ratnim fotografima (Pavo Urban, Goran Pichler, Saša Kralj, Srđan Ilić, Imre Szabo, Miloš Cvetković, Kamenko Pajić, Milomir Kovačević Strašni, Filip Horvat, Ron Haviv, Wade Goddard).

Knjiga je vrlo vrijedno izdanje i preporučam ju svima koji žele prikupiti objektivne informacije o funkciji fotografije u novinskom izvještavanju i medijskome utjecaju fotografijom na primatelje informacija. Ona će biti od velike koristi medijskim djelatnicima (novinarima i urednicima), studentima fotografije, kustosima i likovnim kritičarima, pa i povjesničarima (jer se velikim dijelom oslanja i na povijesne događaje s naših prostora te raščišćuje situaciju medijskoga praćenja ratnih zbivanja koji se često koriste medijske napise i fotografske zabilješke kao izvor informacija).

O autoru

Sandra Vitaljić (Pula, 1972) magistrirala je fotografiju na Akademiji za film i TV (FAMU) u Pragu, a na istome fakultetu doktorirala je iz područja povijesti i teorije fotografije. Zaposlena je kao izvanredna profesorica na Odsjeku za snimanje ADU u Zagrebu. U sklopu umjetničke rezidencije CEC ArtsLink boravila je u Ansel Adams Center for Photography u San Franciscu (1997). Kao dobitnica Fulbrightove stipendije dio svog preddoktorskog istraživanja obavila je u Rochester Institute of Technology i u George Eastman Houseu, International Museum of Photography and Film u Rochesteru, NY.

Izlagala je u zemlji i inozemstvu. Njezine fotografije nalaze se u stalnom postavu Moderne galerije u Zagrebu i fundusima Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci i Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu te u kolekciji Camere Austrie i Polaroida. Objavila je knjigu „Neplodna tla“.

Comments

comments


About Davor Žerjav

Davor Žerjav je član Fotokluba Čakovec od 2009., zaljubljenik u fotografiju, autor knjiga "Promišljati fotografski", "Kôd fotografske slike", "LICA" i "Kreativna makrofotografija" te pokretač Edukativne biblioteke Fotokluba Čakovec i biblioteke Fotomonografije Fotokluba Čakovec. U klubu u suradnji s kolegom Sinišom Ludašem - Pixinom vodi radionicu Portretna fotografija, s kolegom Davorinom Manceom vodi radionicu Praktična reklamna fotografija, i Ljetnu školu fotografije za djecu. Bavi se studijskom i portretnom fotografijom. http://davorzerjav.from.hr/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.