Pejzaži bez boje

Nedavno je Facebookom kružio CB izazov, trebalo je pet dana za redom staviti po jednu crno bijelu fotografiju. Ili neku varijantu te ideje. Kako sam se izazovu odazvao, shvatio sam da ih u svom portfoliu imam vrlo malo. Naravno, pomislio sam, pa fotografiram pejzaže! Kako izlasku ili zaslasku uzeti sve nijanse crvene boje i pretvoriti ih u sivilo? Nikako! No, pejzaži nude mnoge prigode za crno bijelu fotografiju, samo uvjeti trebaju biti povoljni. Kao i za onaj zalazak uostalom!


U ovom članku neću pisati o tehnikama pretvaranja fotografije u boji u onu bez, (nešto o tome smo u kuharici već pisali) već o fotografijama koje su pogodne za pretvorbu. Iako nam tehnologija nudi mogućnost da svaku fotografiju pretvorimo u crno bijelu u samo nekoliko klikova, takvu rabotu nećemo primjeniti na svaku fotografiju. Razlog je jednostavan, micanje boje s fotografije pune boja i njihovih kontrasta vodi prema sivoj, bezkontrastnoj i nezanimljivoj fotografiji.

Naravno kao i uvijek, ništa nije zapisano u kamenu i postoje dani kad ćete baš svaku fotografiju koja ima dovoljno boje pretvarati u crno bijelu, no to neće biti prečesto. Jer, filozofija i način slaganja boja odnosno crno bijelih kontrasta je različita i traži različite pristupe.

Fotografirajući u boji nju ćete koristiti kao element fotografije. Crveni rubovi oblaka koji se reflektiraju na tamnoj površini vode u nekakvom zalasku ili plavo-žuti kontrast proljetnih polja repice svoju priču pričaju upravo tim naglašenim bojama. Maknete li boju iz te jednadžbe, fotografija više ne govori ništa ili da ne budem toliko radikalan, govori drugim jezikom nego ono što je bilo na originalu u boji.

S druge strane, fotografije koje imaju mnogo jednostavnog svijetlo-tamnog kontrasta, mnogo različitih elemenata koje svojom strukturom mogu učiniti fotografiju bogatom, pravi su kandidati za pretvaranje u bezbojnu varijantu. Ja često osjetim kad nešto fotografiram da će taj neki kadar biti dobar za crno bijelu fotografiju. To je pogotovo činjenica ako je dan zimski, siv i dosadan. Ili ako je nebo prazno bez oblaka no prednji plan je pun zanimljivih oblika raznih boja koji se neće stopiti u sivilo kad se oduzme boja. Ima dana kad nebo nije prazno ali situacija na terenu svejedno ponudi uvjete za crno bijelu fotografiju.
Pa pogledajmo nekoliko primjera:

CB_pretvorba_1
Fotografija nastala u siječnju u Lonjskom polju. Siv, hladan zimski dan uz konstantno lepršanje sitnog snijega nije nudio mnogo boje. Bilo je vrlo jednostavno odlučiti se za pretvaranje plavog sivila u kontrastnu crno bijelu fotografiju čime se još više naglasila usamljenosti i izoliranost vjetrom šibanog stabla.

CB_pretvorba_2
Još jedna hladna, ovaj put kasnojesenska fotografija. Magleni dan, inje na granama, kontrastno crno bijela obrada prirodno se nametnula. Naglašavnjem bjeline inja istaknulo se malo stabalce u prednjem planu dok se granje na drveću u pozadini kao u kazalištu pretvorilo u sivo bijelu kulisu za malo stablo.

Prva dva primjera su bila zimska, tada je pejzaže vjerojatno najlakše zamisliti u crno bijeloj varijati jer su uvjeti u prirodi poprilično slični, bezbojni. Naravno, crno bijeli pejzaž se može stvoriti u bilo koje doba godine.

CB_pretvorba_3
Tako je ovaj nastao usred ljeta, za jedne nadolazeće oluje. Iako je fotografija mogla ostati u boji, bilo je dovoljno zanimljivih obojanih elemenata (tamno olovno more, komadić svjetlog neba na horizontu, život na obali) odlučio sam se na pretvorbu u crno bijelu fotografiju da bih naglasio prijetnju koju oluja nosi sa sobom te dramatiku na površini mora.


CB_pretvorba_4
Sljedeći primjer prikazuje komadić pejzaža izrezan teleobjektivom, te još dodatno rezan u kvadratni format. Zimski, sunčani dan, svijetlo plavo nebo, ali sve te komponente nisu davale dovoljno kontrasta da bi fotografija bila dovoljno dojmljiva, stoga sam je oslobodio boje i sveo ju na linije i plohe.

CB_pretvorba_5

Kad radimo dugu ekspoziciju, često ćemo posegnuti za prebacivanjem u crno bijelo. Iako ova fotografija nije loše izledala u boji, jer se radilo već o kraju dana kad su boje prigušene i sunce nisko, ukupni kontrasti nisu baš odgovarali. Smeđe stijene prema već lagano toploj boji neba jednostavno nisu izgledale privlačno. No, u crno bijeloj verziji naglašavanjem strukture na stijenama dobivamo skroz drugačiju priču.

Kad prebacujete fotografiju u crno bijelu budite pozorni s kontrastima. Bitno je da imate cijeli raspon od crne do bijele boje, da vam te dvije vrijednosti svjetla budu barem u malim dijelovima fotografije, inače vam fotografije neće biti dovoljno kontrastne čime se i smanjuje privlačnost fotografije, jer fali ono nešto malo. A to malo je kontrast.

Comments

comments


About Filip Lučin

Fotografijom se aktivno bavim od 2007. g. Pejzažna fotografija mi je strast i zadovoljstvo, a usto volim dijeliti znanje koje stječem na terenu, prateći literaturu i druge fotografe. Član sam fotokluba od samih početaka. Tajnik kluba od 2009. Također sam jedan od predavača na radionicama Osnova digitalne fotografije, te na pejzažnim radionicama. Do sad sam sudjelovao u više skupnih izložaba te sam imao samostalnu izložbu "Četiri godišnja doba" u Gimnaziji Čakovec. Član uredništva u knjigama u izdanju fotokluba.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *