Ljeto, teleobjektiv

Danas ćemo u kuharici fotografirati teleobjektivom. Malo za promjenu. Smile Iako smo prošli tjedan siluete radili i telebjektivom, danas ćemo prikazati fotografije nastale isključivo na dužem kraju, dakle od nekakvih 70 mm na više.

Pratite li kuharicu malo duže, znate da pejzaže najčešće fotografiramo širokokutnim objektivima radi perspektive, dubine, itd. No teleobjektiv itekako može dobro doći kad smo na lokaciji koja pruža mnoštvo detalja i udaljenih horizonata što na obali i otocima svakako jest.

Teleobjektiv će nam omogućiti da izrežemo komadić pejzaža iz šire slike i tako se koncentriramo na detalje.

Ljeto_detalji_telac (1)

Na fotografiji se vidi Trogir, tj. dio stare jezgre Trogira sa zvonicima i kulom iznad kojih je zanimljiva nebeska pojava, nastala za kišnog popodneva. Ono na što vas trebamo podsjetiti je da vam za fotografiranje teleobjektivom treba veća brzina zatvarača da bi fotografija bila prihvatljivo oštra. Nekakvo pravilo je brzina zatvarača => trenutna žarišna duljina objektiva. Na ovoj fotografiji je to bilo 1/250 sec na 165mm. Ima li vaš aparat ili objektiv stabilizaciju fotografije svakako uključite tu opciju, omogućit će vam oštru fotografiju i pri nešto manjim brzinama zatvarača.

Teleobjektivom ćemo i lakše zabilježiti aktivnost mora. Razbijanje vala o stijenu i tisuće kapljiica uvijek mogu biti zanimljivi. Na donjoj fotografiji je opet jedan oblačan dan s nešto jačim valovima, što se i vidi iz kapljica koje su zabilježene na fotografiji.

Ljeto_detalji_telac (2)

Na ovoj fotografiji brzina zatvarača je bila 1/160 sec na 70 mm. Kao što vidite, već je ta brzina bila dovoljna da se kapljice zamrznu u zraku.

Ljeto_detalji_telac (3)

Na gornjoj fotografiji je isti efekt, no fotografija je u biti fotografija zalaska obogaćena stotinama kapljica obasjanima zlatnom bojom. Za razliku od prethodne, ovdje je brzina zatvarača bila 1/1000 sec., ponajprije zbog sunca u kadru. Ali ta brzina donosi i puno jasnije definirane kapljice zamrznute u kadru. Ovakvi motivi su zahvalni jer se uvijek ponavljaju i preporučam da se igrate s različitim brzinama zatvarača kako bi dobili i potpuno zamrznute i neoštre kapi. Igra koja može trajati dosta dugo i donijeti mnogo zanimljviih rezultata.

Ljeto_detalji_telac (4)

Često je naoblaka negdje nisko iznad horizonta, pogotovo kod zalaska sunca. Isukajte vaš teleobjektiv i izrežite komadić neba da bi dobili ovakvu apstrakciju. Dobijate nebrojene mogućnosti kadriranja, vertikalnog i horizontalnog koje nam je nebeski slikar omogućio svojim potezima kista. Ja bi uvijek ostavio manje mora i više neba, no potrefi li vam se kakav zanimljv detaj na moru, može i drugačije. Ova fotografija je rezana u panoramski omjer, a fotografirana je na 195 mm.

Ljeto_detalji_telac (5)

Ponekad vam se svi uvjeti poklope pa ste i vi i oblak i plovilo i sunce na pravom mjestu. Kao što se meni desilo dana kad je nastala ova fotografija. Na punih 300mm, sa još dodatnog izrezivanja dobio sam jednostavnu fotografiju s pričom. Brzina zatvarača je bila samo 1/320 sec, no fotografirao sam sa stativa pa sam mogao malo produžiti brzinu.

Ljeto_detalji_telac (6)

Za kraj sam ostavio sasvim običan komadić pejzaža, nedaleko od obale na otoku na kojem ljetujem. Vjerujem da je svatko tko je barem jednom bio negdje na Jadranu, Mediteranu zapamtio miris ovakvih stabala, zvuk zrikavaca i vjetra koji se probija kroz grane, ugodan hlad ispod njih, možda kakvu feštu ili nešto drugo. Smile Ponekad je slika dovoljna da nam prizove mnoga sjećanja, zato sam ja napravio ovu fotografiju. Podaci su: 70mm žarišne pri 1/160 sec.

I još nešto o nedostacima fotografiranja s teleobjektivima, pogotovo onim jeftinijim i/ili dužim od 200 mm. Svi teleobjektivi će patiti od gubitka kontrasta (oni skuplji manje) i zbog sabijanja prostora ulovit će vam i mnogo eventualne izmaglice. To će vam fotografije činiti manje kontrastnima i oštrima. Polarizator će vam ponešto pomoći u tome, ali će vam i skinuti dosta svjetla. Ako polarizator nemate, to često nećete moći izbjeći, ali ćete (nježno) koristeći krivulje  u obradi moći vratiti nešto kontrasta i maknuti nešto izmaglice.

Ljeto_detalji_telac_original   Ljeto_detalji_telac_popravljen

S lijeve strane je originalna snimka, a s desne strane je rezultat krivulje. Bitno je da ne pretjerujete s krivuljom jer će vam svašta ispasti van (jaki kontrasti, čudne boje) pa ćete dobiti rezultat koji je neugodniji za gledanje od originala.

krivulja

Druga stvar koji ćete primjetiti je ljubičasto rubljenje (purple fringing)  kada fotografirate prema svijetlom nebu ili suncu, a u kadru imate oštro definirane rubove. To je manje primjetno kad se fotografira u zlatni/plavi sat, ali u jakom suncu ćete to primjetiti pogotovo ako nemate vrhunske objektive. No, to je stvar koja se relativno lako miče u obradi fotografije, alatom za micanje tog nedostatka.

Ako vam se svidio ovaj članak, preporučite ga prijateljima na društvenim mrežama!

Comments

comments


About Filip Lučin

Fotografijom se aktivno bavim od 2007. g. Pejzažna fotografija mi je strast i zadovoljstvo, a usto volim dijeliti znanje koje stječem na terenu, prateći literaturu i druge fotografe. Član sam fotokluba od samih početaka. Tajnik kluba od 2009. Također sam jedan od predavača na radionicama Osnova digitalne fotografije, te na pejzažnim radionicama. Do sad sam sudjelovao u više skupnih izložaba te sam imao samostalnu izložbu "Četiri godišnja doba" u Gimnaziji Čakovec. Član uredništva u knjigama u izdanju fotokluba.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *