Stanko Abadžić: Marginalije

Autor: Stanko Abadžić
Marginalije
Izdavač: Meandar media, Zagreb
Godina izdanja: 2009.
Jezik: hrvatski
Br. stranica: 128
Uvez: meki, 23 x 20 cm
ISBN: 978-953-7355-50-0
Područje: fotografska monografija
Kazalo/Indeks: ne
Cijena: 150 kn
Pročitajte članke o drugim naslovima u foto-lektiri.
          604_resize_300

_____________________________________________

logo_foto_lektira

PišeDavor Žerjav (autor knjiga Promišljati fotografskiKôd fotografske slikeLICA i Kreativna makrofotografija)

O knjizi: Marginalije

Prva knjiga koju prikazujemo u foto-lektiri iz područja fotografskih monografija je knjiga zagrebačkog umjetničkog fotografa Stanka Abadžića. U Hrvatskoj su (nažalost) zaista rijetke knjige ovog tipa, ne samo po ukupnom broju izdanih naslova, nego i po (pre)malim nakladama. To između ostalog pokazuje odnos države i društva prema umjetničkoj fotografiji. Upravo zato, trudit ćemo se u foto-lektiri donositi upravo takav tip knjiga o fotografiji.

Marginalije je knjiga sa 110 crno-bijelih fotografija otisnutih na finom čvrstom mat-papiru, grafički uređena prema visokim standardima tako da ju je pravi užitak prelistavati. Fotografije su snimljene u razdoblju od 1997. do 2008. u Zagrebu, Baškoj, Krku, Vrbniku, Opatiji, Pragu, Beču, Budimpešti, Parizu, Veneciji, Berlinu i Tokiju. Marginalije donose radove koje autor nalazi „na margini“ gradova u kojima boravi, ne samo na fizičkoj margini, već i u duhovnom smislu (na vremenskoj, kulturnoj, društvenoj). O fotografskoj maniri Abadžića predgovor je napisao Zdravko Zima, književni kritičar, feljtonist i esejist te je na četiri stranice čistog teksta vrlo kondenzirano sažeo osnovne smjernice Abadžićeva stvaralaštva; umjetnički odnos prema fotografiji, zasićenje posvemašnjom digitalizacijom stvarnosti, putovanje u prostornom i duhovnom smislu kao autorov spiritus movens, nostalgičnost, intimnost, igranje svjetlom i sjenom, odmak od tipičnog suvremenog prizora svijeta, crno-bijelo, individualizam, sanjarenje.

Autorov rukopis izgrađen u godinama fotografskog stvaralaštva i vizualnog interpretiranja stvarnosti kroz vlastitu maštu i razmišljanja vidljiv je i prepoznatljiv: Abadžić je nostalgični klasični fotograf priklonjen crno-bijelom, stilski neobično blizak Bressonu, Brassaiu te još nekim velikim europskim autorima 20. st. koje danas čitamo kao nostalgične i osjećamo vremenski odmak od njih. Upravo zbog toga, Abadžić djeluje staromodno i klasično, no to je naprosto njegov odabir – svoje je mentore gledao dovoljno duboko i čisto i ima svako pravo postindustrijsko digitalno informatičko vrijeme i prostor reinterpretirati u maniri klasičnog fotografa. Radeći tako, na sebi svojstven način, on fotografskom imaginacijom prividno vraća vrijeme, uočava ostatke zlatnog doba 20. st. u malim mediteranskim gradovima ili europskim metropolama, koristi foto tehniku i procese tog doba i što je najvažnije koristi svjetlo, atmosferu, kompozicije, jukstapozicije i motive koje svojom okom i smislom za odnose spaja u kadrove jedne osjećajne, mislene, načitane, formirane fotografske duše.

Iako monografija nije najbolji način susreta publike s autorskim djelom, ona ipak ima svoje prednosti – masovni je medij, reprodukcija djela dostupna je u svakom trenutku, ne samo u trenutku izložbe, monografija služi za čuvanje dragocjenih podataka o autoru i autorskim djelima te stručne kritike i analize djela.

Ukoliko vas interesira Abadžićev rad preporučam Marginalije, a zaintrigira li vas autorov rukopis – imate sreće, Abadžić je izdao još nekoliko monografija (Sami u toj šumi – zbirka poezije Drage Glamuzine i fotografskih aktova Abadžića, Zagreb – Skice za portret grada, Pariz – skice za portret grada, Stanko Abadžić).

O autoru – Stanko Abadžić

Stanko Abadžić rođen je 1952. u Vukovaru. Diplomirao je germanistiku i deset je godina radio kao dopisnik Vjesnika iz Vukovara. Iz tog razdoblja poznate su njegove reportaže o šoping turama naših ljudi u Istambul, o životu Berbera u Africi te o turizmu na Malti. Od 1995. do 2002. živio je u Pragu kao slobodni fotograf. Prag ga je formirao kao umjetničkog fotografa. Godine 2002. vraća se u Hrvatsku, gdje u Muzeju Mimara organizira svoju veliku retrospektivnu izložbu In Absentia, kojom je označio povratak na hrvatsku fotografsku scenu. Samostalno je izlagao u 15 europskih zemalja te u Americi, Argentini i Japanu. Živi i radi u Zagrebu, a surađuje s brojnim nakladničkim kućama na oblikovanju naslovnica knjiga.

Comments

comments


About Davor Žerjav

Davor Žerjav je član Fotokluba Čakovec od 2009., zaljubljenik u fotografiju, autor knjiga "Promišljati fotografski", "Kôd fotografske slike", "LICA" i "Kreativna makrofotografija" te pokretač Edukativne biblioteke Fotokluba Čakovec i biblioteke Fotomonografije Fotokluba Čakovec. U klubu u suradnji s kolegom Sinišom Ludašem - Pixinom vodi radionicu Portretna fotografija, s kolegom Davorinom Manceom vodi radionicu Praktična reklamna fotografija, i Ljetnu školu fotografije za djecu. Bavi se studijskom i portretnom fotografijom. http://davorzerjav.from.hr/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *