Priya Hemenway: Tajni kod

Autor: Priya Hemenway
Tajni kod
Zlatni rez – tajanstvena formula koja vlada umjetnošću, prirodom i znanošću
Izdavač: VBZ, Zagreb
Godina izdanja: 2009.
Jezik: hrvatski
Br. stranica: 204
Uvez: tvrdi, 21,5 x 19,5 cm, ovitak
ISBN: 978-953-304-052-3
Područje: likovna umjetnost
Kazalo/Indeks: da (kazalo pojmova)
Cijena: 180,00 kn.Pročitajte članke o drugim naslovima u foto-lektiri.
            702_resize_300

_____________________________________________

logo_foto_lektira

PišeDavor Žerjav (autor knjiga Promišljati fotografskiKôd fotografske slikeLICA i Kreativna makrofotografija)

O autorici – Priya Hemenway

Priya Hemenway pohađala je sveučilište McGill u Montrealu, gdje je studirala matematiku i klasični grčki. Nakon toga je 20-tak godina živjela u Indiji proučavajući istočnjačku misao i filozofiju, meditaciju i istočnjačke svete spise. Danas živi u okolici San Francisca i bavi se pisanjem i fotografijom. Piše uglavnom o religijskoj i mudroslovnoj tematici.

 

O knjizi: Tajni kod (Zlatni rez – tajanstvena formula koja vlada umjetnošću, prirodom i znanošću)

 

Prva knjiga koju prikazujemo u foto-lektiri iz područja teorije likovne umjetnosti bavi se problemom zlatnog reza ili božanske proporcije. Zašto bi uopće knjige iz likovne umjetnosti bile zanimljive fotografima? Fotografija je vizualna umjetnost i u povijesnim prilikama puno mlađa od slikarstva, kiparstva i arhitekture. Zato fotografija svoje znanje mora temeljiti na iskustvima starijih vizualnih umjetnosti. Tajni kod, kako autorica naziva zlatni rez, poznat je u povijesti umjetnosti i znanosti još od vremena starih Grka. Euklid (slavni grčki matematičar) prvi je riječima opisao zlatni rez. Od njegovog vremena (pa i prije) taj se princip obilato koristi u arhitekturi, umjetnosti i znanosti sve do današnjih dana. Uočavamo ga u građi biljaka i životinja, u grčkoj arhitekturi, piramidama, gotičkim katedralama, ljudskom tijelu, kompoziciji umjetničkih slika, itd. Ova knjiga ne predstavlja samo mnogostruke oblike zlatnog reza u prirodi, umjetnosti, arhitekturi, glazbi i znanosti, nego i njegove inačice poput zlatne spirale u unutrašnjem uhu čovjeka. S više od tristo ilustracija i grafičkih prikaza, ona istražuje uzbudljiva pitanja zakona svemira i skrivenog “božanskog plana” koji se u njemu otkriva.

Knjiga ima 7 poglavlja, glosarij, bibliografiju i kazalo. Poglavlja su redom: 1. Istraživanje misterija zlatnog reza, 2. Pitagora i misterij brojeva, 3. Fibonacci i Fibonaccijevi brojevi, 4. Zlatni rez u arhitekturi, likovnoj umjetnosti i glazbi, 5. Zlatni rez u prirodi, 6. Zlatni rez u znanosti, 7. Zlatni rez u misticizmu. U 1. se poglavlju daje kratka opća povijest otkrića i ponovljenih otkrića zlatnog reza te odnos ljudi prema njemu. Iako je zlatni rez jezično i matematički definiran još u III. st. pr. Kr. (Euklid: Elementi), umjetnici i znanstvenici ga nanovo otkrivaju i uočavaju u svijetu oko sebe sve do današnjih dana. U nizu značajnih ličnosti koji su svoje napore usmjerili prema božanskoj proporciji spomenimo samo neke: Fidija, Platon, Euklid, Fibonacci, Luca Pacioli, Kepler, Leonardo da Vinci, Charles Bonnet, Martin Ohm, Edouard Lucas, Mark Barr, Roger Penrose. U 2. poglavlju (Pitagora i misterij brojeva) objašnjava se matematički pristup problemu zlatnog reza kroz povijest čovječanstva. Pokazuju se razlozi postojanja matematike, pojma broja i brojevnih sustava te određeni matematički problemi koji su doveli do otkrića zlatnog reza. U 3. se poglavlju prikazuje zlatni rez kroz prizmu Fibonaccijevih brojeva. Ovo je poglavlje zanimljivo i matematički i zbog raznih zanimljivih povijesnih činjenica o prelasku na arapski brojevni sustav. Pokazano je kako je Fibonaccijev niz brojeva usko vezan uz geometrijsku konstrukciju zlatnog pravokutnika, trokuta, spirale. U posljednja četiri poglavlja prikazuje se kako se načelo zlatnog reza primjenjuje u umjetnostima, prirodi, znanosti i misticizmu. Svi su primjeri potkrijepljeni zornim analizama i skicama. Autorica je u tim poglavljima zapravo obranila tezu da je zlatni rez važna sastavnica i načelo prirode, znanosti i umjetnosti.

Tajni kod je djelo koje preporučam fotografima kako bi svoju likovnu, vizualnu i opću kulturu uzdigli na nešto višu razinu. Knjiga je pisana vrlo jasno, čitko i temeljito – vjerojatno će kod čitatelja izazvati učinak povezivanja gradiva iz povijesti umjetnosti, znanosti i kulture te će povezanost prirode, povijesti, matematike i umjetnosti uzrokovati jasnoću pogleda na svijet i približavanje krajnjem smislu. Iako cjelokupna građa djela nije samo znanstveno utemeljena, nego se zasniva i na vjerovanju i misticizmu, ipak pokazuje kako se znanstveni i neznanstveni pristup međusobno dopunjuju.

Nekoliko riječi same autorice:

„Zlatni rez ima dugu tradiciju u zapadnjačkoj kulturi. Poznat pod nazivima božanski omjer, sveti rez ili Φ, istodobno je i jednostavno i zagonetno načelo koje se beskonačno ponavlja u prirodi, umjetnosti i znanosti. Zlatni rez možemo pronaći u građi biljaka, rodoslovnim stablima pčela, u piramidama i gotičkim katedralama, na renesansnim slikama, u ljudskom tijelu ili u školjkama, da spomenemo samo nekoliko pojava iz beskonačnog niza.

Matematičari upotrebljavaju grčko slovo Φ da bi ga označili, ali zlatni rez možemo prikazati i pomoću formule (1+√5)/2 ili brojkom 1,6180339… Njegova povijest počinje s računanjem na babilonskim glinenim pločicama i može se pratiti sve do fraktala digitalnog doba. Zbog toga je teško na odgovarajući način opisati njegovu jedinstvenost i ljepotu koji određuje priroda i koji se kao estetska smjernica u umjetnosti i arhitekturi koristi već 2500 godina.

Ako odemo u dublje detalje, inačice zlatnog reza naći ćemo posvuda, primjerice, u Partenonu u obliku zlatnog trokuta, u ljudskom unutrašnjem uhu u obliku zlatne spirale, u ružinim laticama kao zlatni kut ili u ljiljanima, tratinčicama, ananasu ili ljudskoj DNK kao Fibonaccijeve brojeve.“ (Priya Hemenway)

Comments

comments


About Davor Žerjav

Davor Žerjav je član Fotokluba Čakovec od 2009., zaljubljenik u fotografiju, autor knjiga "Promišljati fotografski", "Kôd fotografske slike", "LICA" i "Kreativna makrofotografija" te pokretač Edukativne biblioteke Fotokluba Čakovec i biblioteke Fotomonografije Fotokluba Čakovec. U klubu u suradnji s kolegom Sinišom Ludašem - Pixinom vodi radionicu Portretna fotografija, s kolegom Davorinom Manceom vodi radionicu Praktična reklamna fotografija, i Ljetnu školu fotografije za djecu. Bavi se studijskom i portretnom fotografijom. http://davorzerjav.from.hr/

One comment:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.