Tisuće nijansi sive…

Konverzija kolor fotografije u crno bijelu … i dvije krajnosti, crna i bijela. Okruženi bojama naučeni smo tako gledati svijet. Boje nas okupiraju pa manje pažnje posvećujemo plohama, teksturama, kompoziciji te odnosu svjetla i sjene.  Stoga većina ljudi pri pomisli na crno bijelu fotografiju istu doživljava kao umjetničku jer nju treba pomnije promatrati, razmišljati o njoj, jer je ona izostankom boje svedena na osnovne grafičke elemente pomoću kojih treba ispričati priču. Osim toga, većina ljudi crno bijelu fotografiju doživljava kao ozbiljnu i elegantnu za razliku od one u boji koja je eto, šarena i baš zgodna za ukras.

Ali nije tako. Niti je svaka crno bijela fotografija umjetnička, a ni svaka kolor fotografija nije kič. Isto tako postoje trenuci i kadrovi kada fotografije bolje izgledaju u crno bijeloj tehnici dok drugima više pristaje bogatstvo boja.

No, mogao bi prestati filozofirati i na primjeru pokazati kada i kako ja radim konverziju kolor fotografije u crno bijelu.

Najčešće to radim kada nisam zadovoljan kvalitetom boja u sceni a ima dovoljno tekstura i drugih elemenata za zanimljivu kompoziciju. Važno je prilikom fotografiranja uočiti kvalitetu svjetla, kako djeluje na prizor ispred kamere jer svjetlo je kralj i bez dobrog svjetla nema dobre fotografije. Kod crno bijele fotografije važnu ulogu u stvaranju kompozicije igraju sjene jer zbog nedostatka boje posebno dolaze do izražaja te nam pomažu naglasiti teksture i oblike pa tako doprinose na plastičnosti i voluminoznosti objekata na fotografiji. Osim toga sjene možemo iskoristiti kako bi nekoliko objekata povezali te tako omogućili promatraču da pogledom prelazi fotografijom onako kako smo zamislili. Pažljivim podeksponiranjem biti će istaknuti srednji tonovi koji “nose” crno bijelu fotografiju. Tamni dijelovi potonuti će u crnilo dok će najsvjetliji dijelovi ostati pošteđeni gubitka informacija o svjetlu. Neka vas ne brinu tamni dijelovi, oni će nam pomoći da fotografija bude atmosferična, mogli bi reći pomalo mistična. Fotografirate li scenu visokog dinamičkog raspona poželjno je koristiti gradacijske filtre o kojima smo pisali ovdje.

Snimio smo dakle fotografiju i zadovoljan sam kako izgleda. Posao nastavljam za računalom u digitalnoj tamnoj komori gdje ću pretvoriti kolor fotografiju u crno bijelu.

.

Kolor fotografija iz aparata

.

Opisat ću postupak u Photoshop-u, no uz manje preinake taj postupak je primjenjiv i u drugim programima za obradu fotografija.

Konverziju možete učiniti na nekoliko načina no definitivno je najlošiji način pomoću opcije grayscale.  Mnogo bolji način je učiniti to putem Channel mixer-a ili Lab color moda.  Postoje i dodaci za Photoshop poput Nik Silver Effects-a sa dosta predefiniranih opcija za postupak konverzije u CB.

Najčešće koristim konverziju pomoću Channel mixer-a jer je najjednostavnija, fleksibilna i ne zahtjeva instalaciju dodatnih programa.

Channel mixer  panel odabire se pomoću ikone za stvaranje novog podešavajućeg sloja ( create adjustment layer ) u dnu panela sa slojevima.

Klikom na tu ikonu otvara se padajući izbornik na kojem odaberemo opciju Channel mixer.  U panelu sa slojevima pojavit će se novi sloj nazvan Channel mixer, a iznad panela sa slojevima bit će prikazan istoimeni panel sa nekoliko klizača.

.

Podešavanje klizača u Channel mixer-u

.

Najprije kliknemo u kućicu pored koje stoji natpis  Monochrome. Time određujemo programu da ne radimo sa bojama. Fotografija je trenutno pretvorena u crno bijelu, no preostaje nam podesiti pojedine kanale boja. Iako radimo na crno bijeloj fotografiji, potrebno je podesiti svjetlinu svakog kanala kako bi dobili optimalni izgled fotografije.Channel mixer panel sa odabranim vrijednostima

Na priloženoj slici ekrana vidljivo je kako sam ja podesio kanale. Ne mora vas brinuti ako zbroj svih kanala bude veći od 100%.

Pomoću posljednjeg klizača podešavamo ukupnu svjetlinu fotografije, a to određujemo po osobnom ukusu. Preporuka je da pokušate rekreirati vaš doživljaj scene sa terena, kada ste fotografirali. Od iznimne je važnosti da pokušate prenijeti kako osjećaje koje je u vama pobudila snimljena scena. ( ovo jednako vrijedi za svaku fotografiju )

Nakon što smo zadovoljni generalnim izgledom fotografije pozabavit ćemo se detaljima. U ovom slučaju želio sam naglasiti strukturu oblaka koji mi izgledaju malo “flah”.

Malo sam ih potamnio pritom ne zadirući u ostatak fotografije. Ponovo, postoji nekoliko načina na koje to možemo učiniti a ja sam odlučio to učiniti pomoću krivulja i maske.

 

Podešavanje krivulje i izrada maske

 

Detaljno ću o krivuljama i maskama nekom drugom prilikom. Za sada samo ukratko, potrebno je prvo napraviti originalnog sloja sa fotografijom. Dalje radim u kopiji ( gornji sloj ) sloja. Pomoću krivulja sam zatamnio cijelu scenu gledajući pritom da mi nebo ( oblaci ) izgleda kako ja želim. Pomoću maske na tom gornjem sloju sam otkrio donji, svjetliji sloj i fotografija je gotova. Primijetite da su teksture izraženije te da cijela fotografija djeluje skladnije od kolor inačice.

.

Završena fotografija

.

.

Comments

comments


About Davorin Mance

Zaljubljenik u pejzažnu fotografiju i predavač na radionicama Osnove digitalne fotografije , Pejzažne fotografije i Photoshop radionici. Član je Fotokluba Čakovec od 2009. a 2015. izabran je na fukciju predsjednika FKČK. Do sada je jednom izlagao samostalno i nekoliko puta na zajedničkim izložbama članova Fotokluba Čakovec. Dio je uredništva svih do sada, pod okriljem fotokluba izdanih knjiga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *