Duga ekspozicija u pejzažnoj fotografiji (II)

Nastavak sa Duga ekspozicija u pejzažnoj fotografiji (II)

Nakon što smo u  prvom dijelu saznali kako možemo stvarati fotografije koristeći ND filtre, u ovom ćemo se pozabaviti estetikom duge ekspozicije.

Voda i statičan objekt

Budete li na internetu tražili pojam duga ekspozicija najčešće ćete dobiti fotografije nastale uz mora sa stijenama u prednjem planu, morem koje je bijelo zbog valova koji neprestano putuju i nebom koje će obično biti jutarnje ili večernje pa prema tome i bogato narančastim i crvenim bojama, razvučenih oblaka zbog duge ekspozicije. Takve su fotografije često vrlo upečatljive i lijepe za oko.

S druge strane, često ćete naići i na crno-bijele fotografije jednog objekta (stijene, čamca, mola) koji se gotovo stopio s vodom koja ga okružuje koja se opet zahvaljujući dugoj ekspoziciji pretvorila u beskrajnu mliječnu površinu. Ja ću u ovom članku uz takve, prikazati i nešto drugačije fotografije. Ne zato što mi se ne bi sviđale nego iz razloga da pokažem drugačije mogućnosti izbora motiva.

20mm žarišne duljine, f8, ISO100, 186.2 sekunde ekspozicije, B&W 10x ND filtar.


Na ovoj fotografiji pokušao sam prenijeti osjećaj stajanja na rubu svijeta, gledanja u bezdan, u maglu koja se proteže od stijena pa do kraja svijeta, a iznad nje jure oblaci koji još dodaju na dramatičnosti cijelog prizora. Plavim toniranjem fotografije želio sam dodati hladniji osjećaj fotografiji.

10mm, f16, ISO100, 89.3 sekunde ekspozicije. B&W 110 ND filtar.


Ovdje sam želio prikazati mol kao sigurno i toplo mjesto koje stoji kao zaštita ljudima u svako doba godine, kontrastom tople boje sunca koje ga obasjava i hladne plave boje mora koja ga oplakuje s jedne strane te kontrastom gruboće betonske strukture koja označava tu čvrstoću prema fluidnosti i gotovo nestvarnoj mirnoći varljivog mora. Naravno, treća komponenta su oblaci koji nam svojim kretanjem ipak pokazuju da se nešto dešava, da vrijeme nije stalo a i svojim položajem nas vode od ruba fotografije prema centru.

14mm, f16, ISO100, 153.8 sekundi ekspozicije. B&W 110 ND filtar.

 

 

Naziv ove fotografije je “U vječnosti ostavljen”, dugom ekspozicijom sam postigao da čamac polagano nestaje u vodi, da se stapa s njom, kao da je tako oduvjek i zauvjek. Oblaci popunjavaju gornji dio fotografije te daju protutežu spokoju površine. Crno-bijela izvedba se ovdje nametnula kao bolja zbog isticanja melankolije, ali i tekstura čamca, šljunka na dnu, a i finog oblačnog premaza na nebu.

Kao što se iz samo tri primjera mogli vidjeti, voda i duga ekspozicija idu zajedno ruku pod ruku te pruža nebrojene mogućnosti za lijepe fotografije. No, je li to sve?

Drveće i nebo.

Naravno da nije, ne živimo svi kraj obala mora i nisu pejzaži samo morski. Drveće zanimljivog izgleda često je zahvalan motiv pejzažnih fotografa. Pokušat ću pokazati na sljedeća dva primjera:

10mm, f9, ISO100, 59.6 sekunde ekspozicije. B&W 110 ND filtar, HDR obrada.

 

Drvo zanimljivog oblika stoji samo nad horizontom, šibano vremenom i nevremenom jednog hladnog zimskog dana. Vidimo da je na nebu dovoljno akcije, da su nam oblaci razvučeni u gotovo svim smjerovima, a s druge strane imamo vodotok koji sam dugom ekspozicijom dodatno zamutio i tako dozvolio refleksiji drva da se ističe u vodi i gotovo nas dodiruje. Korištenjem HDR tehnike te djelomičnom desaturacijom postignut je veći kontrast i tako još više naglašena hladnoća kadra.

10mm, f8, ISO100, 13 sekunde ekspozicije. B&W 110 ND filtar, HDR obrada.

 

Na ovoj pak sam fotografiji želio prikazati snagu vjetra toga dana, želio sam da se većina onoga što je vjetar pomicao, i vidi na fotografiji kao pomaknuto, nejasno. Od suhe trave u prednjem planu, preko gotovo svih vrhova grana pa do oblaka na nebu. Na ovoj sam fotografiji prikazao da se vrijeme i pokreti mogu prikazati na fotografiji, a da ipak imamo jedan čvrsti statičan dio, samo deblo.

No, naravno ni to nije sve, evo još dva primjera uporabe duge ekspozicije s drugim motivima.

11mm, f8, ISO100, 30 sekunde ekspozicije. B&W 110 ND filtar.

 

 

Dolazak ljetne oluje, kad se nebo odjednom zamrači i digne se hladni vjetar. Oblaci su se u trideset sekundi relativno malo pomakli, barem oni udaljeniji, njima se još jasno mogu prepoznati oblici, no klasje je vjetar dobrano protresao, što se na fotografiji i vidi. I još kao točka interesa probijanje sunca kroz oblake na lijevoj strani fotografije i put koji nam pogled vodi u daljinu.

Posljednji primjer korištenja duge ekspozicije po danu je fotografija ovog kipa negdje u međimurskim poljima.

10mm, f14, ISO100, 25 sekundi ekspozicije. B&W 110 ND filtar.

 

 

Na ovoj fotografiji oblaci su su dodali dinamiku i kontrast statičnom objektu kakav je spomenik. Oblaci su okružili spomenik ostavivši plavo nebo i tako ga još više istaknuli.Tako sam od jednog potpuno statičnog objekta dobio fotografiju u kojoj doslovno osjećamo protok vremena.

 

Zaključak.

Kao što sam u uvodu i napisao, duga ekspozicija dodaje još jednu komponentu pejzažnoj fotografiji, protok vremena. Smatram da ta komponenta može puno dodati fotografiji, istaknuti je iz mora sličnih, dodati joj dinamiku, promjeniti izgled kompletne scene, dovesti fotografiju na rub slikarskoga djela. Jer kod duge ekspozicije, vrijeme ima taj slikarski kist kojim vuče poteze i zamućuje nam pojedine djelove fotografije, koji su i dalje dovoljno jasni da bi ih prepoznali kao oblake, drvo ili vodu. Također, želio sam prikazati da duga ekspozicija ima mjesta u gotovo svakoj pejzažnoj fotografiji, da se ne treba ograničavati na motive koje najčešće vidimo na internetu, a to su u pravilu morski pejzaži ili elementi koji se nalaze kraj mora.


Comments

comments


About Filip Lučin

Fotografijom se aktivno bavim od 2007. g. Pejzažna fotografija mi je strast i zadovoljstvo, a usto volim dijeliti znanje koje stječem na terenu, prateći literaturu i druge fotografe. Član sam fotokluba od samih početaka. Tajnik kluba od 2009. Također sam jedan od predavača na radionicama Osnova digitalne fotografije, te na pejzažnim radionicama. Do sad sam sudjelovao u više skupnih izložaba te sam imao samostalnu izložbu "Četiri godišnja doba" u Gimnaziji Čakovec. Član uredništva u knjigama u izdanju fotokluba.

5 comments:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *