Želimir Koščević: U fokusu – ogledi o hrvatskoj fotografiji

Autor: Želimir Koščević
U fokusu – ogledi o hrvatskoj fotografiji
Izdavač: Školska knjiga, Zagreb
Godina izdanja: 2006.
Jezik: hrvatski
Br. stranica: 184
Uvez: meki, 13.5 x 19.5 cm
ISBN: 953-0-61435-7
Područje: povijest fotografije
Kazalo/Indeks: da
Cijena: 136,00 knPročitajte članke o drugim naslovima u foto-lektiri.
          505_resize_300

_____________________________________________

logo_foto_lektira

PišeDavor Žerjav (autor knjiga Promišljati fotografskiKôd fotografske slikeLICA i Kreativna makrofotografija)

U fokusu – ogledi o hrvatskoj fotografiji

Knjiga „U fokusu“ Želimira Koščevića zbirka je sastavljena od 23 zasebna eseja koji se izravno bave autorskim fotografskim pristupom i analizom fotografija hrvatskih autora. Izuzetak su dva eseja – jedan o fenomenu fotomatona i jedan o novinskoj fotografiji katastrofe cepelina „Hindenburg“. Autor u svojoj knjizi obrađuje sljedeće teme:

1. Franjo Pommer: Ivan Kukuljević Sakcinski, 1856.;

2. Karlo Drašković: Skok grofa Erdödyja I., Novi Marof, 1895.;

3. Bela Čikoš-Sesija: Studija akta, oko 1900.;

4. Vladimir Guteša: Zrinjevac na tijelovsku procesiju, Zagreb, 1902.;

5. Ivana Meller Tomljenović: Diktatura u Jugoslaviji, 1929./1930.;

6. Fotomaton, 1930.;

7. Tošo Dabac: R5222, 1937.;

8. Katastrofa cepelina „Hindenburg“, „Novosti“, Zagreb, 10. svibnja 1937.;

9. Žorž Skrigin: Zbjeg (Knežpoljka), 1944.;

10. Viktor Hreljanović: Refleks u okruglom, 21. kolovoza 1955.;

11. Mladen Grčević: Kairo, Citadela, 1956.;

12. Milan Pavić: Gromače, 1958.;

13. Nikola Vučemilović: Na Peristilu, 1958.;

14. Braća Ante i Zvonimir Brkan: Stoik, 1958. / Iz Liliputa, 1954.;

15. Mladen Tudor: Zagreb 1967.;

16. Braco Dimitrijević: Nepoznati prolaznici koje sam sreo u 11:15, 16:23 i 18:11, 1971.;

17. Mio Vesović / Tomislav Gotovac: Zagreb, volim te!, 1981.;

18. Josip Klarica: Glava tune, 1982.;

19. Petar Dabac: Lieber Pero, 1989. – …;

20. Boris Cvjetanović: Nerežišće, 1991.;

21. Pavo Urban: Posljednje slike, 6. prosinca 1991.;

22. Ivica Kiš: Iva, iz ciklusa 500 portreta, 2000. – 2001.;

23. Boris Berc: Grimasa 2003.

Autor je zahvaljujući svojoj profesiji i velikoj istraživačkoj znatiželji pristupio nacionalnom fundusu fotografija hrvatskih autora vrlo zrelo i promišljeno. Dopuštajući veliku slobodu svojoj imaginaciji, invenciji i zahvaljujući velikom teoretskom i praktičnom iskustvu Koščević je svojim tekstovima na svjetlo dana doveo svoj profesionalni i osobni pogled na 23 fotografska fenomena koji do njegovog pothvata nisu obrađeni na taj način. S pravom si dopušta luksuz objavljivanja vlastitih stavova i kritiziranja odnosa hrvatskog društva prema vlastitom nacionalnom blagu. Upravo ta britka i hrabra kritika maćuhinskog odnosa hrvatskih institucija prema umjetničkoj, dokumentarnoj i novinskoj fotografiji, te odnosa prema blagu povijesti nacionalne fotografije možda je i najvredniji sloj njegovih tekstova. U svojim iskazima, međutim, nije kivan ni pretjerano negativan; unatoč svim nevoljama nacionalne fotografije više je orijentiran na iznošenje pozitivnog u samom fotografskom izrazu.

Kad piše o fotografiji, Koščević se osvrće na likovnu, estetsku, društveno-socijalnu, povijesnu te ponekad i na tehničku stranu. Odabrane fotografske radove stavlja u široki kontekst pa eseji djeluju vrlo zanimljivo i pitko. Kronološki poredak radova sugerira da je povijesnost važna komponenta autorovog rakursa s kojeg sagledava hrvatsku fotografiju. Njegova knjižica nije kompletno obuhvatila recentna djela i stvaratelje u Hrvatskoj. U jednoj svojoj rečenici i upozorava da u Hrvatskoj nedostaje fotografski leksikon kao jedno potpunije djelo o povijesti hrvatske fotografije. Osjeća pomalo i grižnju savjesti što nije u knjigu uklopio još neke autore i djela. Svejedno, njegovi su eseji zahvaljujući stručnosti i originalnosti u pristupu pravo malo blago naše fotografske literature. Stavljajući odabrane fotografije u kontekst društva, vremena, hrvatskih i svjetskih prilika, estetike i svog osobnog kuta gledanja, Koščević je svoje eseje vrlo kompletno zaokružio. Kao cjelina, knjiga djeluje poput dobrog i korisnog priručnika za upoznavanje značaja i stanja hrvatske fotografije kroz povijest te kao vrijedna knjiga za upućivanje u dublje sfere fotografske umjetnosti općenito.

Knjiga je ilustrirana kvalitetnim reprodukcijama fotografija o kojima govori u svojim esejima.

 

Želimir Koščević – životopis

Prof. Želimir Koščević rođen je u Zagrebu. Diplomirao je povijest umjetnosti i etnologiju, radio kao upravitelj Galerije Studentskog centra u Zagrebu, od 1980. do 2004. kao viši kustos i muzejski savjetnik u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Trenutno je programski savjetnik Foto galerije Lang u Samoboru. Bio je i honorarni predavač za kolegij Muzeologija na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Od 1992. do 1995. bio je urednik za umjetnost 20. stoljeća u Leksikografskom zavodu, na projektu Enciklopedija hrvatske likovne umjetnosti. Od 1996. do 2002. bio je predsjednik Hrvatskog nacionalnog komiteta ICOM-a u dva mandata. Redoviti je član strukovne grupacije IKT (Međunarodna asocijacija za razmjenu izložbi), AICA-e i ICOM-ova Komiteta za muzeje moderne umjetnosti. Član je ULUPUH-a.

Objavio je više od 500 studija, kritika i članaka u zemlji i inozemstvu te niz knjiga o modernoj i suvremenoj umjetnosti: Ispitivanje međuprostora (1978.), EXAT 51 (1979.), Muzeji u prošlosti i sadašnjosti (1979.), Zvonimir Lončarić – monografija (1981.), Biennale u Veneciji i jugoslavenska moderna umjetnost 1895. – 1988. (1988.), Julije Knifer – monografija (1990.), Tošo Dabac (1994.), Ivan Kožarić – monografija (1996.), Fotografska slika (2000.), Ante Kuduz – monografija (2000.), Nedovršene teme prošlog stoljeća (2002.).

Comments

comments


About Davor Žerjav

Davor Žerjav je član Fotokluba Čakovec od 2009., zaljubljenik u fotografiju, autor knjiga "Promišljati fotografski", "Kôd fotografske slike", "LICA" i "Kreativna makrofotografija" te pokretač Edukativne biblioteke Fotokluba Čakovec i biblioteke Fotomonografije Fotokluba Čakovec. U klubu u suradnji s kolegom Sinišom Ludašem - Pixinom vodi radionicu Portretna fotografija, s kolegom Davorinom Manceom vodi radionicu Praktična reklamna fotografija, i Ljetnu školu fotografije za djecu. Bavi se studijskom i portretnom fotografijom. http://davorzerjav.from.hr/

One comment:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *