Želimir Košćević: Fotografska slika – 160 godina fotografske umjetnosti

Autor: Želimir Koščević
Fotografska slika – 160 godina fotografske umjetnosti
Izdavač: Školska knjiga, Zagreb
Godina izdanja: 2000.
Jezik: hrvatski
Br. stranica: 144
Uvez: meki, 13.5 x 19.5 cm
ISBN: 953-0-61395-4
Područje: povijest fotografije / teorija fotografije
Kazalo/Indeks: ne
Cijena: 120,00 knPročitajte članke o drugim naslovima u foto-lektiri.
          506_resize_300

_____________________________________________

logo_foto_lektira

PišeDavor Žerjav (autor knjiga Promišljati fotografskiKôd fotografske slikeLICA i Kreativna makrofotografija)

Fotografska slika – 160 godina fotografske umjetnosti

„Fotografska slika – 160 godina fotografske umjetnosti“ knjiga je Želimira Koščevića u kojoj progovara o općoj povijesti fotografije i, možda još važnije, općenito o fotografiji na teoretskoj razini. Knjiga je prema autorovim riječima nastala zbog njegove ljutnje jer u Hrvatskoj od šezdesetih godina XX. st. naprosto nije postojalo izdanje koje bi se bavilo fotografijom osim u tehničkom smislu. Koščević je erudit i educirani povjesničar umjetnosti pa je stil i sadržaj njegova izdanja zanimljiv, sustavan, potkovan relevantnim podacima, obrađen vlastitom kritičkom prosudbom i svjež u pristupu temi. Prema riječima autora „…kad čovjek zagrebe ispod površine fotografije onda otkriva zapravo sve fenomene vizualnosti i ima sve parametre za vrednovanje u okviru likovnih umjetnosti. U jednom momentu sam zapravo shvatio da nema nikakve razlike između fotografske slike i onog što zovemo umjetničkom slikom.“


Nakon „Zahvala“ i briljantnog „Uvoda“ u kojem Koščević pokazuje vlastiti rakurs pristupa povijesti fotografije i fotografiji kao umjetničkoj tvorevini slijedi šest poglavlja knjige. U njima autor kronološkim pristupom dijeli povijest fotografije na razdoblja koja su u literaturi već obrađena, ali ne na tako osebujan i poseban način. To su:  1. „Hvatanje sjenke (1839. – 1880.)“, 2. „Put u visoko društvo (1880. – 1918.)“, 3. „Zlatno doba (1918. – 1940.)“, 4. „Porodica čovjeka (1940. – 1960.)“, 5. „Čista ili s ledom? (1960. – 1990.)“ i 6. „Izazovi na kraju milenija (od 1990. do nulte godine trećeg milenija)“. U tim poglavljima progovara o mnogim relevantnim svjetskim i domaćim fotografskim autorima koji su obilježili svoje doba (domaće je autore detaljnije obradio u knjizi „U fokusu – ogledi o hrvatskoj fotografiji“), izumima i tehničkim novotarijama u fotografiji koje su promijenile tijek fotografske i opće povijesti, te napose povijesti umjetničkog pristupa fotografiji, a govori i o važnim fotografskim izložbama, galerijama i muzejima koji su uvelike pridonosili odnosu društva prema fotografiji. Evolucija fotografije od „hvatanja sjenke“, čistog pokušaja da se tehnička slika zabilježi na mediju, preko borbe ili možda prirodnog puta fotografije do umjetničkih sfera („priznavanje“ fotografije kao vrste umjetnosti), trnovitog puta do „visokog društva“ i njenog zlatnog doba, istodobnog evoluiranja primijenjene fotografije (znanost, žurnalizam), preko najveće izložbe fotografije „Porodica čovjeka“ i njenih reperkusija na svijet pa sve do novog, postmodernog pristupa fotografiji (preuzevši Kozloffovu ironičnu ponudu publici: „Čista ili s ledom?“) i napokon posljednjim razdobljem fotografije u XX. st. –  ta evolucija je u Koščevićevim tekstovima iznesena, kritizirana i interpretirana zaista genijalno. Tome uvelike doprinosi sloboda pristupa temi koju si autor uzima i piše velikim dijelom osobnu kritiku povijesti fotografije i kritiku umjetnika, teoretičara i znanstvenika koji zauzimaju najrazličitije pozitivne i negativne stavove prema mediju fotografije i fotografskoj umjetnosti.

Knjiga je ilustrirana s tridesetak crno-bijelih reprodukcija fotografija, no težište je ipak stavljeno na tekst. Sadržaj je primjeren zahtjevnijem čitateljstvu koje je o fotografiji i likovnim umjetnostima već ponešto saznalo. Proširuje i produbljuje vidike, rakurse i poglede na fotografsku umjetnost i povijest fotografije te od čitatelja zahtjeva kritičko promišljanje i propitkivanje vlastitih stavova o fotografiji kao umjetnosti s više od stoljeća i pol tradicije. Na kraju knjige nalazi se opširan spisak preporučene literature o fotografiji za daljnje proučavanje i produbljivanje znanja (enciklopedije, opće i specijalističke literature, kataloga i časopisa).

Želimir Koščević – životopis

Prof. Želimir Koščević rođen je u Zagrebu. Diplomirao je povijest umjetnosti i etnologiju, radio kao upravitelj Galerije Studentskog centra u Zagrebu, od 1980. do 2004. kao viši kustos i muzejski savjetnik u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Trenutno je programski savjetnik Foto galerije Lang u Samoboru. Bio je i honorarni predavač za kolegij Muzeologija na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Od 1992. do 1995. bio je urednik za umjetnost 20. stoljeća u Leksikografskom zavodu, na projektu Enciklopedija hrvatske likovne umjetnosti. Od 1996. do 2002. bio je predsjednik Hrvatskog nacionalnog komiteta ICOM-a u dva mandata. Redoviti je član strukovne grupacije IKT (Međunarodna asocijacija za razmjenu izložbi), AICA-e i ICOM-ova Komiteta za muzeje moderne umjetnosti. Član je ULUPUH-a.

Objavio je više od 500 studija, kritika i članaka u zemlji i inozemstvu te niz knjiga o modernoj i suvremenoj umjetnosti: Ispitivanje međuprostora (1978.), EXAT 51 (1979.), Muzeji u prošlosti i sadašnjosti (1979.), Zvonimir Lončarić – monografija (1981.), Biennale u Veneciji i jugoslavenska moderna umjetnost 1895. – 1988. (1988.), Julije Knifer – monografija (1990.), Tošo Dabac (1994.), Ivan Kožarić – monografija (1996.), Fotografska slika (2000.), Ante Kuduz – monografija (2000.), Nedovršene teme prošlog stoljeća (2002.).

Comments

comments


About Davor Žerjav

Davor Žerjav je član Fotokluba Čakovec od 2009., zaljubljenik u fotografiju, autor knjiga "Promišljati fotografski", "Kôd fotografske slike", "LICA" i "Kreativna makrofotografija" te pokretač Edukativne biblioteke Fotokluba Čakovec i biblioteke Fotomonografije Fotokluba Čakovec. U klubu u suradnji s kolegom Sinišom Ludašem - Pixinom vodi radionicu Portretna fotografija, s kolegom Davorinom Manceom vodi radionicu Praktična reklamna fotografija, i Ljetnu školu fotografije za djecu. Bavi se studijskom i portretnom fotografijom. http://davorzerjav.from.hr/

One comment:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.